2015 – Summering i portföljen och framåtblick

Börsåret har varit mer volatilt än 2014 men jag spöar index rätt klart efter en hyfsad slutmånad. Kapitalet ligger till ca 85% i min ISK och totalt har det etablerat sig över miljonen.

Avyttringar under året med större vinster har varit Protector, Railcare (min bästa placering nånsin i kr) och Amhult 2. Xtranet har också hittills varit en bra investering.

På minussidan ligger främst Vardia, Lynx och lite feltajmad i minifutures.

2015

Porföljen ser just nu ut på följande vis:

2015_innehav

2016

Jag ligger idag mycket tung i Xtranet och Vardia. Planen är att genom sparande och omfördelningar göra utrymme för att inrikta ca 25% av egna kapitalet mot energisektorn så länge oljepriset ligger under 40 dollar fatet. Detta kommer ske med ganska stor spridning, bolag som är intressanta är bl.a.:

TGS
MultiClient GeoPhysical
Spectrum
Bonheur
Lupe
Norsk Hydro
Aker

Ska även månadsvis köpa mini long på olja då jag ser chansen till hockeyklubba i oljepriset som stor när investeringarna faller så kraftigt som idag. Några ytterlige större positioner tror jag mig inte kunna har utrymme till.

I övrigt skall jag ha som målbild under året att streta mot.

  • Största innehavet skall inte överstiga 20%
  • Större spridning bland mina fonder
  • Belåning max 60% av belåningsvärdet
  • Ligga längre i mina hedgepositioner mot index

Xtranet

Jag kollade lite mindre bolag på Aktietorget och gillade Xtranet, de vänder till vinst i en växande branch. Börvärdet var vid inträdet 12MSEK och jag såg en verksamhet som var värd 30-40MSEK. Uppvärderingen hade tagit fart när man aviserade en offensiv nyemission vilket satte press på kursen ner mot mina inköpskurser.

Under hösten har den positiva utvecklingen fortsatt, verksamheten är nu sådan att jag ger prognos på 5-6 MSEK i rörelseresultat 2016 för befintlig verksamhet. Dessutom sitter man med en kassa för framtida expansion på över 25MSEK. Jag sitter kvar för jag tycker nuvarande värdering fortsatt är för låg, vid mitt normalcase så ska kursen dubblas upp.

 

Leave a comment